آرشیو تیر ماه 1397

کتاب ها و سخنرانی های استاد علی اکبر خانجانی در باره همه موضوعات انسانی

من خوبم زیرا دیگران بدند!

۵۲ بازديد
من خوبم زیرا دیگران بدند!
 
خود را خوب ولی دیگران را بد دیدن ھنر نیست بلکه خود را بد دیدن و دیگران را خوب دیدن ھنر است .
 
یکی از روشھای توجیه و تقدیس بدیھای خویشتن ، تقبیح و لعن کردن ھمان بدیھا در دیگران است . این ھمان فرافکنی زشتی ھای خویش به سمت دیگران است و از دیگران بعنوان دستمال کاغذی خود استفاده کردن است . چنین نگرشی ھمواره در عطش تباھی دیگران است و متوجه نیست که خود نیز یکی از این دیگران و مبتلای به این تباھی است . علی (ع)می فرماید : اگر عیبی در دیگران دیدی بخودت باز گرد و آن عیب را در خودت ببین و پاک کن . و این یعنی: ائینه بنمود چو نقش تو راست خود شکن آئینه شکستن خطاست .
 
ولی اکثریت مردمان روشی کاملاً معکوس بکار می گیرند یعنی عیب خود را در دیگران می بینند و با لعن کردنش گوئی که آن عیب را از خود می زدایند . بدیھای دیگران ما را زیبا نمی سازد و اتفاقاً رسوا می کند و لذا در بدیھا غرق می سازد و به بدی مفتخر می نماید .این جھل عظیم فقط شامل عوام نیست بلکه خواص فرھنگ را ھم مبتلا کرده است . طرح بدیھا ونقصان و جھل دیگران اثبات برتری و بھتری ما نمی شود . ما بجای اینکه بگوئیم که مثلاً دین ما اسلام ما و فرھنگ ملی ما اینست و برتری ھا و عظمت خود را بیان و محقق کنیم به فحاشی سایر فرھنگھا و مکاتب میپردازیم . بجای اینکه دین و آئین خود را تبیین و تدوین کنیم دین و مکاتب دیگران را به لجن می کشیم و میپنداریم که این اثبات حقانیت ماست . بجای نقد و نفی و لعن لیبرالیزم و ماتریالیزم بیائیم و مکتب خود را بیان کنیم . متأسفانه چند دھه است که چنین روندی برکل جھان روشنفکری دینی ماحاکم است. متأسفانه ما مدتھاست که در عرصه لااله در جا زده ایم تا آنجا که در این عرصه پوچ و رسوا گشته ایم زیرا ھرگز به الاالله نرسیده ایم . انقلاب در فاز اول به معنای انفجار لااله است و چون به عرصه الاالله نمیرسد مبدّل به ضد انقلاب می شود . این کل علّت بن بست ھای جامعه ما در دوران پس از انقلاب است و ما ھنوز ھم میخواھیم نان لااله را بخوریم . لااله تبدیل به ھویت نخواھد شد . بدیھای دیگران باعث خوب شدن ما نخواھد شد . اینگونه است که از بطن مرگ برآمریکا ، زنده باد آمریکا رخ می نماید .
 
از کتاب " دائرة المعارف عرفانی " استاد علی اکبر خانجانی جلد پنجم ص 282

قربانیان عشق

۴۲ بازديد
دو علت اساسی جنون
 
۱۶- پس دو علت اساسی و تاریخی در جوامع بشری زمینه همه کفرانها و شقاوتها و هلاکتهاست: اناث پرستی ( عورت پرستی زنانه ) و حساب و ریاضیات پرستی! و این دو عنصر محوری کوری و کری و جنون بشر است که در عصر جدید به اشدش رسیده است و هیچکس خودش را مسئول سرنوشت خود نمی داند همه خود را قربانی عشق و ایثار خود می دانند!...
 
استاد علی اکبر خانجانی
 
کتاب خداشناسی امامیه جلد ششم ص ١٠۴٧
 
t.me/akharozzaman2

عمر بهشت و جهنم

۵۰ بازديد
عمر بهشت و دوزخ
 
۱۸- باز هم متذکر می شویم که یوم الخلود که روز آشکار شدن و تکمیل بهشت و دوزخ است روزی است که کافران در دوزخ و مؤمنان در بهشت، به روح جاودانگی می رسند و جاودانگی را درک و دریافت می کنند نه اینکه در بهشت یا دوزخ، جاودانه اقامت کنند. بهشت و دوزخ دو قلمرو دریافت جاودانگی نوری و ناری است. پس « خالدین فیها ابداً» یعنی در بهشت یا جهنم، ابدیت جاودانگی می یابند و سپس با برچیده شدن زمین و آسمانها بساط این بهشت و جهنم هم برچیده شده و عالم و آدم، به قلمرو ابدیت رضوانی پروردگار ارتقاء می یابند.
 
 
 
استاد علی اکبر خانجانی 
 
کتاب خداشناسی امامیه جلد ششم ص ١٠۴٣
 
تلگرام : 
 
t.me/esghvaerfan2

شرط کافی برای نجات

۴۳ بازديد
شرط کافی برای نجات
 
۱۹- هر که بخواهد از ضلالت و تاریکی و عذاب و سرگشتگی نجات یابد خدا نجاتش می دهد زیرا بر اسرار قلوب همه آگاه و بیناست ولی مسئله اینست که بیش از آنکه طالب حقیقت و هدایت و آدمیت باشند از عذابها به تنگ آمده اند و این شرط لازم است ولی کافی نیست: کافران نجوا کنان می گویند ای کاش ما هم مؤمنان می بودیم. در حالیکه هنوز میلی به ترک گناهان و اعمال زشت خود ندارند و بر آن اصرار می ورزند. قرآن-
 
استاد علی اکبر خانجانی
 
کتاب خودشناسی امامیه جلد پنجم ص ۷۲۴
 
تلگرام : t.me/eshghvaerfan2

عشق محض

۵۶ بازديد
حق دوست داشتن
 
گوئی که کل تاریخ فردی و جمعی بشر به گونه ای در حرکت است و کل حیات و هستی انسان بر قانونی عمل می کند که مقصودی جز این ندارد که معلوم کند که آدمی آیا اهل دوست داشتن هست یا نیست گو اینکه قانون و حقی جز عشق محض و ایثار کامل وجود ندارد و ما بقی امور فقط ابزارهائی در خدمت این حقیقت میباشد: حق دوست داشتن!
 
استاد علی اکبر خانجانی
 
کتاب فلسفه وجودی زن ص ۴۰
 
تلگرام: t.me/eshghvaerfan2

ارزش معرفت

۴۱ بازديد
ارزش معرفت
 
۲۴۵- ارزش خارق العاده معرفت آن است که انسانِ در حال سقوط آزاد را در نیمه راه بیدار می سازد و بال پرواز می بخشد. و در غیر این صورت انسان، پس از سقوط و انهدام بیدار می شود که دیگر راه نجاتی هم ندارد. انسان یا با نور معرفت بیدار می شود و یا با آتش دوزخ. من نخستین کسی هستم که بهشت و دوزخ و برزخ را در همین دنیا نشان دادم و دین را نقد نمودم و خدای نسیه را به عدم فرستادم.
 
استاد علی اکبر خانجانی
کتاب هستی بایستی

حجاب زن

۵۴ بازديد
حجاب در جامعه
 
۱۱۱- ملاک حجاب و پوشش در جامعه بایستی عرف باشد که حداقل شرع صادقانه و بی ریا می باشد زیرا هدف از حجاب جلب نظر و تحریک نکردن است. و چه بسا حجاب انگشت نما عین بی حجابی و هرزگی گردد. ولی باید دانست که عفاف و عصمت، مغز عدالت است که بدون عرفان نفس چه بسا حاصلی وارونه به بار آورد.
 
۱۱۲- هیچ شرک و ظلمی بدتر از اصرار در هدایت مردم نیست که خداوند در کتابش حتی انبیای خود را از این کار منع نموده و وعده به اشد عذاب کرده است زیرا اصل و حق دین همان اختیار و انتخاب است و لذا اکراه در دین را خداوند عین گمراهی (الغی) نامیده است.
 
استاد علی اکبر خانجانی
 
کتاب حکمت حکومت
 
-----------------------------------
 
سخنرانی در باره حجاب در تلگرام :
 
t.me/eshghvaerfan2

راه تثبیت ایمان

۵۰ بازديد
راه تثبیت ایمان
 
۶- آنچه که ایمان و معرفت را ثبات و قدرت و عمق می بخشد مجاهدت و خطر کردن در راه آنست به امر خدا و رسول و امامان! مؤمنی که کل ایمانش را صرف آرامش و آسایش و عافیت نماید بتدریج ایمانش را از دست می دهد. ایمان نهالی است که هوا و نورش ذکر و اخلاص ومعرفت است و خاکش زکات و انفاق از محبوبترین چیزهاست و آبش خطر کردن برای خدا و مجاهدت برای اشاعه دین و بلاجوئی برای خدمت و نجات دادن طالبان است و این عناصر ثبات دل و دین است.
 
۷- ثبات و اثبات و تثبیت ایمان و عرفان و عشق الهی در دل و جان آدمی اجر طلب تعالی مستمر و اخلاص بیشتر و طلب خدمت در دین است از خدا و رسول! بخصوص در آخرالزمان که حفظ حداقل ایمان نیازمند مراقبه و مجاهدت روزافزون است وگرنه ...
 
استاد علی اکبر خانجانی
کتاب خداشناسی امامیه جلد چهارم ص ۸۲۹

استخاره

۴۱ بازديد
استخاره و تمسخر الهی
 
۱۴- ولی متأسفانه از روح و قدرت خلافت تسخیری خداوند آنچه که نصیب عامه مسلمین شده همانا استخاره است یعنی توهم و گمانی از تسخیر الهی آنهم به وقت اضطرار و سرگردانی به قصد رفع حاجات آنی! و به نظر می رسد ماهیت این تسخیر مشرکانه به سمت و سوی مسخرگی و تمسخر الهی می رود. همانطور که فرموده: «آنانکه خدا و رسول و آیات الهی را به تمسخر می گیرند خدا هم آنها را مسخره می کند.» و در جریان استخاره بوضوح شاهد نوعی خود-مسخرگی وجدان فردی هستیم که می خواهد به واسطه استخاره کردن، خودش را از مسؤلیت عقلی-دینی تصمیم و عمل خودش تبرئه کند....
 
استاد علی اکبر خانجانی
 
کتاب خداشناسی امامیه جلد چهارم ص ۸۱۴
 
t.me/akharozzaman2

هویت جنسی زن

۵۱ بازديد
هویت جنسی زن
 
پس زنی که به هر نیتی قدر جنسی خود را قیمت نهاد ( هر قیمتی و در مبادله با هر چیز مادی و یا عاطفی و غیره ) در حقیقت شروع به فروختن هویت انسانی خود نموده است و به زبان دیگر گوهره هویت ویژه انسانی خود را حراج کرده است و لذا بواسطه هیچ چیز دیگری اعم از علم و هنر و دین و منصب و امثالهم قادر به خلق هویتی روحی برای خود نخواهد بود. چنین زنی بطرز جنون آسائی به سمت مردواری می رود و مقلد کور و کری از راه و روش مردان می شود و این همان عقیم شدگی هویت است. برای چنین زنی احکام اخلاقی تماماً خفت بار به نظر می رسد زیرا وی در نبردی تمام عیار بر علیه فطرت خویشتن به سر برده است و لذا... 
 
استاد علی اکبر خانجانی 
کتاب فلسفه وجودی زن ص ۲۲
https://t.me/eshghvaezdevaj